Corporate swag. Je kent het wel. Of niet, want in Nederland hebben we er nog geen woord voor gevonden om uit te leggen wat dit betekent. Corporate swag zijn de cadeaus die jouw bedrijf aan medewerkers en klanten geeft om te laten zien dat je om hen geeft en zij belangrijk voor je zijn.
Suffe en generieke swag-items laten je werknemers en klanten zien dat je ze niet kent en doen meer kwaad dan helemaal geen swag. Bovendien is het een enorme verspilling. Er is een groot verschil tussen het goed nadenken over de swag-items van je bedrijf of gewoon je logo op het goedkoopste product gooien wat je kunt vinden. Investeren in swag van hoge kwaliteit kan je extra merkimpressies opleveren, het bewustzijn rondom je bedrijf vergroten, een sterke bedrijfscultuur cultiveren en een goede verstandhouding opbouwen tussen je merk en prospects. De juiste corporate swag kan een medewerker effectief omzetten in merkambassadeur.
Laten we met deze voordelen in gedachten kijken naar de vijf regels over het bedenken van jouw corporate swag en hoe deze een ton aan toegevoegde waarde kunnen hebben voor jouw bedrijf.
1. Kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit
De belangrijkste regel bij corporate swag is de kwaliteit. Of het nu gaat om t-shirts, notebooks of waterflessen, de kwaliteit moet top zijn. Ze moeten dus niet na één keer uit elkaar vallen. Als bedrijf moet je er niet vanuit gaan dat mensen je cadeaus willen enkel omdat je logo erop staat, of omdat het gratis is. Natuurlijk is het leuk om een cadeau te krijgen, maar wanneer het niet echt waardevol is zal het na de eerste week in de kast blijven liggen. Of erger.
Wanneer je de tijd neemt om swag-items te kiezen die de moeite waard zijn, zullen mensen het gebruiken tot ver na de eerste week. Je swag gaat veel langer mee en het krijgt de kans om meer indrukken te maken. Zorg ervoor dat je swag blijft rondhangen en niet binnen een maand wordt weggegooid.
2. Think outside the office
Je corporate swag moet ook buiten het kantoor te gebruiken zijn. Een pen met het bedrijfslogo is leuk, maar worden je werknemers daar heel enthousiast van? Vertelt iemand zijn vrienden hierover? Denk na over hoeveel voordeliger het is wanneer medewerkers en klanten jouw swag mee naar huis nemen en deze ook daadwerkelijk gebruiken. Een mooie trui of stevige sporttas kan vaak worden gebruikt, waardoor meer mensen aan jouw merk worden blootgesteld. Goede corporate swag willen mensen júíst graag buiten het kantoor meenemen.
3. It’s all in the details
Denk na over kleine details die jouw corporate swag meer gepolijst en doordacht maken. Laat bijvoorbeeld een klein berichtje of bedrijfswaarde in je custom made notebook drukken. Of maak het persoonlijk door iemands naam te graveren. Dit soort details kunnen motiverend en verenigend werken. Laat aan je werknemers en relaties zien dat je om hen geeft.
4. Denk aan je bedrijfscultuur
Corporate swag moet een personificatie zijn van alles wat je doet en van alles waar je bedrijf voor staat. Van je identiteit tot bedrijfcultuur. Ieder bedrijf heeft haar eigen persoonlijkheid en haar zakelijke cadeaus moeten diezelfde persoonlijkheid en waarden weerspiegelen. Vertaal jouw unieke, eigenaardige, gedurfde en opvallende merkpersoonlijkheid door in alle swag-items die je maakt. Houd het dicht bij jezelf.
5. Happiness is… inclusive!
Natuurlijk is het probleem van inclusiviteit veel groter dan corporate swag, maar kleine details kunnen dit wel bevorderen. Als je bijvoorbeeld weet dat iemand niet drinkt vanwege haar religieuze overtuiging, kun je misschien geen wijnglazen uitdelen. Of zorg voor een ander mooi vervangend cadeau. En als je truien besteld, zorg er dan voor dat je de juiste maten opneemt en aan de dames en heren modellen denkt. Zorg ervoor dat iedereen zich gewaardeerd en verzorgd voelt.
Hoe ziet jouw corporate swag eruit?
Zoals je ziet vereist een effectieve corporate swag meer nadenken en plannen dan alleen wat het goedkoopst of gemakkelijkst is. Het kan het verschil betekenen tussen swag waar je van houdt en gebruikt VS. swag dat na een dag in de prullenbak zit. Neem de tijd om jouw corporate swag te bepalen. Kom je er niet helemaal uit? Wij staan voor je klaar om een doordachte corporate swag te bedenken waar iedereen dol op zal zijn.