Aan het begin van een nieuw jaar is het goed om na te denken over wat de cadeautrends gaan zijn. Het is altijd lastig om precies te voorspellen wat er in het komende jaar populair gaat zijn, maar er zijn een paar belangrijke dingen om in de gaten te houden. Hieronder lees je de belangrijkste cadeautrends van 2023!
1. Gepersonaliseerde cadeaus
Personalisatie is de afgelopen jaren een groeiende trend geweest in de cadeau-industrie. Volgens de National Retail Federation zei 63% van de consumenten dat ze het komende jaar graag een persoonlijk cadeau willen ontvangen. In 2023 verwachten we daarom een nog grotere nadruk te zien op gepersonaliseerde geschenken. Denk aan de ene kant aan producten die volledig gecustomized zijn naar de huisstijl van jouw organisatie en aan de andere kant aan cadeaus die écht passen bij jouw merkboodschap en medewerkers. Personalisatie gaat veel verder dan alleen de kleur van een product dat past bij jouw bedrijf. Het gaat vooral om cadeaus die goed aansluiten bij de ontvanger. Denk bijvoorbeeld aan een waterfles met eigen naam voor iedereen in jouw organisatie.
2. Duurzaamheid
Duurzaamheid is een andere trend die de afgelopen jaren in een stroomversnelling is geraakt en zal in 2023 een hot topic blijven. Uit een onderzoek van Deloitte bleek zelfs dat 67% van de consumenten bereid is meer te betalen voor producten en diensten van bedrijven die investeren in duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Steeds meer consumenten zijn op zoek naar geschenken met respect voor het milieu, dus verwacht veel producten te zien die gemaakt zijn van gerecyclede materialen, biologisch afbreekbare verpakkingen en andere milieuvriendelijke opties.
3. “Experience” cadeaus
“Experience” geschenken, zoals kaartjes voor een show of een dagje spa, zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. Uit een onderzoek van de National Retail Federation bleek dat 59% van de consumenten zei dat ze het komende jaar graag een belevingsgeschenk willen ontvangen. Een leuke manier om een “experience’ cadeau te geven is in de vorm van een cadeaubon met gepersonaliseerde verpakking of een moviebox met lekkere snacks en een Pathé Thuis kaart.
4. Tech gifts
Tech geschenken zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. In 2023 verwachten we nog meer innovatieve tech cadeaus op de markt te zien, met een focus op producten die zowel functioneel als leuk zijn. Denk aan een eco-friendly oplaadkabeltje voor je apparaten, een karaoke box, een smart garden om binnenshuis kruiden of plantjes te kweken of een goede speaker. Je kunt het zo klein of groot maken als je zelf wilt.
5. Betaalbare luxe geschenken
Betaalbare luxe geschenken, zoals hoogwaardige en goed ontworpen producten tegen toegankelijke prijzen, zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. Bij betaalbare luxe geschenken moet je bijvoorbeeld denken aan douchegel van Marie-Stella-Maris, een mooie geurkaars, een hoogwaardige koffiebeker of een tech product. Daarnaast merken we dat klanten liever kiezen voor 1 mooi kwalitatief cadeau, dan voor 3 wat mindere producten. In 2023 verwachten we dat nog meer bedrijven dit soort luxe geschenken zullen aanbieden, aangezien consumenten blijven zoek naar premium producten tegen meer betaalbare prijzen.
De belangrijkste trends om in de gaten te houden in 2023 zijn dus personalisatie, duurzaamheid, belevingscadeaus, tech gifts en betaalbare luxegeschenken. Aangezien mensen blijven zoeken naar cadeaus die betekenisvol, uniek en milieuvriendelijk zijn, zullen deze trends waarschijnlijk in populariteit blijven groeien. Houd deze trends dus het komende jaar goed in de gaten om relevant te blijven en het perfecte cadeau aan je medewerkers en klanten aan te bieden.